Sokrates Comenius III
PROJEKT COMENIUS Partnerskie Projekty Szkół 2013-2015
Familiarizing Of Languages,Cultural Knowledge and Literatures of Oral
FOLKLOR
KRAJE : TURCJA, SŁOWACJA, NIEMCY, WŁOCHY
OPIS PROJEKTU:
Współpraca pomiędzy partnerami skupiała się na poznawaniu wzajemnej historii, tradycji i sztuki, a w szczególności poznawaniu legend i tradycji związanych z różnego rodzaju festiwalami: muzyki, tańca, sztuki, rzemiosła, kulinarnymi. Uczniowie analizowali narodowe legendy, piosenki, tańce i przygotowywali się do ich wykonania wykorzystując narodowe stroje ludowe. Uczestnicy projektu przygotowali również lokalne, tradycyjne potrawy narodowe według historycznych przepisów.
W pierwszym roku trwania projektu skupialiśmy się na narodowych legendach zapisanych lub przekazywanych ustnie , w drugim roku na lokalnych festiwalach i tradycjach.
Produkty końcowe wykonywane były na bazie technik ICT (Podcasty, Power Point, wywiady, wideo klipy), plakaty, broszury, ulotki, gazetka, kalendarz, przewodnik, wystawy.
Na platformie etwinning funkcjonowała własna strona internetową projektu. Projekt angażował zarówno uczniów jak i nauczycieli i był skorelowany z programem nauczania i bieżącymi działaniami szkół partnerskich. Mamy nadzieję że w wyniku naszej współpracy poprawiliśmy zdolności komunikowania się w różnych środowiskach, nauczyliśmy się tolerancji, empatii i szacunku dla innych i będziemy przygotowani do kompromisu i przezwyciężania przesądów.
CELE
Uczestnicy
- Poznawali własne korzenie poprzez analizę narodowych legend i festiwali
- Odkrywali podobieństwa i różnice pomiędzy swoimi krajami
- Posiadali motywację do uczenia się języka angielskiego jako roboczego projektu
- Pozbywali się przesądów i stereotypów, uczą się tolerancji poprzez zawieranie międzynarodowych przyjaźni
- Poprawiali umiejętności organizacyjne , twórcze, IT
- Zwiększali świadomość dotyczącą własnej kultury faktu że istnieją inne systemy wartości
- Uczyli się szacunku do innych stylów życia
- Doceniali podobieństwa i różnice pomiędzy ludźmi
- Uczyli się wyrażania siebie , własnej historii i kultury , krytycznego myślenia
- Nabywali umiejętności do życia w zróżnicowanym społeczeństwie
- Kontakty osobiste umożliwiały zawieranie przyjaźni na całe życie
TEMATY
analiza wielokulturowego folkloru pod kątem nierówności , która prowadzi do powstania rasizmu, dyskryminacji , segregacji itp.
analiza wykorzystania edukacji do nawiązywania więzi pomiędzy grupami ludzi ze szczególnym uwzględnieniem relacji pomiędzy różnymi narodami i wewnątrz tego samego narodu
odnowienie,stworzenie,rozpowszechnienie i wymiana materiałów edukacyjnych do edukacji międzykulturowej
prezentacja kultury i sposobu życia własnych krajów
METODY
metoda wkładu – nauczyciel bezpośrednio wprowadza do programu pojedynczy temat dotyczący np. kultury grupy etnicznej
metoda dodawania- nauczyciel wprowadza grupę działań do programu
metoda transformacji – zmiana programu nauczania pod kątem wieloaspektowego podejścia do tematów etnicznych
metoda działań społecznych – nauczanie rozszerzone jest poza salę lekcyjną
metoda aktywnego uczenia się – dopasowanie materiału do potrzeb uczących się i aktywna współpraca pomiędzy nimi
Metody, które wykorzystaliśmy w projekcie opierały się na założeniach:
zastosowane we wszystkich przedmiotach zawierały odpowiednie elementy międzynarodowej edukacji
wszyscy uczestnicy projektu korzystali z massmediów , samokształcenia, interaktywnego uczenia się , współpracują z bibliotekami i muzeami
wszyscy uczestnicy projektu brali udział w wydarzeniach społecznych , kulturalnych, sportowych i wykorzystywali kontakty osobiste
Realizacja
Nasza współpraca opierała się na zaangażowaniu nauczycieli, uczniów i szerokiej społeczności szkół partnerskich.
Wniosek powstał w oparciu o pisemne propozycje wszystkich szkół wysłane do szkoły koordynującej, która opracowała wersję ostateczną i odesłała partnerom. Każda ze szkół miała swój udział w tworzeniu projektu
KALENDARZ DZIAŁAŃ 2013-2015
Data |
Działanie |
1.09.2013 | Stworzenie strony internetowej , Comenius Corner w każdej szkole |
1.10.2013 | Krótkie prezentacje uczestników projektu i nawiązanie kontaktów na platformie |
1.11.2013 | Uczniowie analizują lokalne legendy I przedstawiają je w dowolnej formie (Power Point, przedstawienie, komiks)
Propozycje logo projektu |
8.11.2013 | Wizyta we Włoszech /Udine
Prezentacja szkoły, miasta, kraju . Wizyta w miejscach związanych z lokalnymi legendami |
1.12.2013 | Uczniowie przygotowują prezentacje wywiadów na temat legend, zwyczajów przekazywanych ustnie. |
7.03.2013 | Wizyta w Niemczech/ Peine.
Prezentacja wywiadów i legend. Wizyta w miejscach związanych z lokalnymi legendami |
1.04.2013 | Przygotowanie broszury z wywiadami.
Raport roczny |
28.09.2014 | Uczniowie zbierają informacje na temat lokalnych festiwali, piosenek , tańców. |
8.10.2014 | Wizyta w Polsce /Tychy.
Prezentacja I nauka partnerskich piosene I tańców.Przygotowanie wideoklipu. Wizyta w miejscach związanych z lokalnymi legendami |
15.10.2014 | Przygotowanie broszury z piosenkami.
Uczniowie zbierają informacje na temat narodowych tradycyjnych dań, przepisów I zabaw (gier). |
18.04.2015 | Wizyta na Słowacji/Levice .
Prezentacja dań i przepisów narodowych. Prezentacja tradycyjnych gier i zabaw. Wizyta w miejscach związanych z lokalnymi legendami |
25.04.2015 | Przygotowanie kalendarza z przepisami i daniami narodowymi. |
01.06.2015 | Wizyta w Turcji/Konya
Przygotowanie raportu końcowego. |
DZIAŁANIA ROCZNE
1. Regularna korespondencja uczniów i nauczycieli.
2. Wizyty robocze
3. Zbieranie i opracowywanie danych , sprawozdania.
4. Umieszczanie odpowiednich danych na stronie internetowej.
5. Redagowanie gazetki : „Comenius News”
REZULTATY DZIAŁAŃ 2013-2015
POLSKIE TRADYCYJNE DANIA:
2. MAGAZYN COMENIUS NEWS
magazyn_pierwszy – pobierz
magazyn_drugi – pobierz
3. PRZEWODNIK – PIERWSZE KROKI W POLSCE
pobierz przewodnik
Pobierz_gry